تبلیغات ویروسی را می‌توان به ویروسی حاوی از تبلیغات تشبیه کرد که به راحتی و خیلی سریع توسط  شبکه اجتماعی در میان مردم تکثیر می‌شود و از فردی به فرد دیگر برای معرفی کالا انتقال می‌یابد. پراکندگی و توسعه پیام مدیران یا فروشندگان تا جایی پیش می‌رود که دیگر نیازی نیست تا برای معرفی کالا یا محصول خود اقدامی کنند بلکه خود مشتریان خواسته یا ناخواسته کار تبلیغ و معرفی محصول را برعهده می‌گیرند.




شناختی بر بازاریابی ویروسی
 

استفاده از هر استراتژی که سبب شود افراد پیام‌های تبلیغاتی را به دیگران انتقال دهند را بازاریابی ویروسی گویند. بسیاری از شرکت ها از طریق ایمیل‌ها و یا پیام کوتاه محصولات خود را به صورت ویروسی تبلیغ می‌کنند. تبلیغات ویروسی دو حالت دارد یا تبلیغات از سمت تولید کننده به دیگران می‌باشد و یا اینکه خود مشتریان کالا را در بین خود تبلیغ می‌کنند. به طور ساده‌تر می‌توانیم تبلیغات ویروسی را تبلیغات دهان به دهان معرفی کنیم. در واقع می‌توان گفت که بازاریابی الکترنیکی بخشی از بازاریابی ویروسی محسوب می‌شود.

علاقه مدیران به استفاده از بازاریابی ویروسی

امروزه با گرایش شبکه‌های اجتماعی به سمت وب، هرم ارتباطی افراد بسیار گسترده شده است زیرا هر فرد می‌تواند روزانه با صدها نفر در ارتباط باشد همین موضوع گستردگی ارتباطات مدیران را علاقه‌مند به روش بازاریابی ویروسی می‌کند زیرا می‌توانند با صرف وقت و هزینه کمتر به نسبت قبل کالای خود را در میان مردم عرضه کنند.

چه تعداد بازاریابی ویروسی داریم؟
 

.1     بازاریابی ویروسی مارپیچی
در روش ویروسی مارپیچی، افراد به دلخواه نظریات و تجربیات خود را  با دیگران به اشتراک می‌گذارند، پس از این روش نمی‌توان برای تبلیغات کالاهای اجباری استفاده کرد.

.2     بازاریابی ویروسی ارزشی
روش ویروسی ارزشی تبلیغ و صحبت در مورد یک کالا یا محصول بر اساس تجربه افراد و نظر آن‌ها در رابطه با کیفیت محصول می‌باشد یعنی هر فردی بعد از استفاده از محصول چنانچه از کیفیت محصول راضی باشد به دیگران نیز پیشنهاد می‌کند که از محصول مورد نظر استفاده کنند.
.3     
بازاریابی ویروسی ناخوشایند
روش ویروسی ناخوشایند دقیقا عکس روش ویروسی ارزشی می‌باشد زیرا مشتریان از کیفیت نامناسب و یا بد محصول با دیگران صحبت می‌کنند که سبب می‌شود یک ضدتبلیغ برای یک محصول پدید آید.
.4     
بازاریابی ویروسی حیله‌ای
در روش ویروسی حیله‌ای افراد دیگران را تشویق به خرید محصول می‌کنند اما نه به دلیل تجربه مثبت خود از استفاده از محصول بلکه به دلیل سودی که از خرید دیگران شامل حال آن‌ها می‌شود.
.5      
بازاریابی ویروسی حیاتی
در روش ویروسی حیاتی انتقال تجربیات با افرادی صورت می‌پذیرد که نیازمند کالای مورد تبلیغ می‌باشند. در این حالت تجربیات مثبت خود را در اختیار نیازمندان به کالا قرار می‌دهند تا نظر آن‌ها را به سمت خرید محصول متمایل سازند.

موانعی که در بازاریابی ویروسی وجود دارد
 
یکی از مشکلات موجود در بازاریابی ویروسی ضعیف عمل کردن در تبلیغات می‌باشد، بسیاری از افراد دوست ندارند که هر نوع ایمیل تبلیغاتی را دریافت کنند، همین امر سبب می‌شود که تبلیغات ویروسی اثر منفی داشته باشه و به یک ضد تبلیغ تبدیل گردد.

دومین مشکل نبود یک جامعه آماری دقیق برای سنجش عملکرد تبلیغات ویروسی است، برای مدیران این امر آسان نمی‌باشد که بررسی کنند ایمیل‌های تبلیغات دست چه افرادی رسیده و واکنش مخاطبان در مورد پیام تبلیغاتی چگونه بوده است. در واقع رشد بدون نمودار سبب می‌شود که مدیران در هر لحظه نگران تغییرات ناگهانی در سیر صعودی نمودار باشند.
همانطور که گفته شد بازاریابی ویروسی تا حدی به معنای تبلیغات دهان به دهان می‌باشد که همین موضوع به عنوان یکی از نقاط ضعف تبلیغات ویروسی به حساب می‌آید زیرا در طی این انتقال ممکن است که مشتریان مطلبی را سهوا اضافه یا کم کنند و یا اینکه اصلا موضوع را اشتباه متوجه شوند و انتقال دهند به طوریکه متن پیام تغییر یابد.